Berikut adalah cara untuk membuat aduan sekiranya produk yang dikeluarkan tidak memuaskan.
Aduan secara terus
A - Bawa barang dan resit sebagai bukti pembelian ke kedai atau premis peniaga.
B - Berunding dengan penjual atau pengurus kedai.
C - Sekiranya aduan tidak dilayan, buat aduan bertulis kepada penguat kuasa atau kementerian perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna.
Aduan bertulis
A - Simpan semua maklumat yang berkaitan dengan urusan di dalam fail
B - Dapatkan bukti tentang masalah yang dihadapi.
C - Kumpulkan data atau statistik berkaitan aduan.
D - Rujuk undang-undang berkaitan
E - Buat aduan bertulis dengan ringkas dan jelas serta lampirkan dokumen sokongan
F - Catatkan mengikut kronologi dan pastikan membuat tindakan susulan.
1 comments:
Salam..saya membeli kuih raya 2 minggu nk raya di sungai besar.kebanyakkn kuih raya rosak.n expired....mcm mne nie..
Post a Comment